Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.

katalizator blogra.png




tumblr_inline_mya23epnTs1r8p0js.gif

Rólunk

A tranzit.blog.hu többszerzős artblog, témája a vizuális kultúra. Legfontosabb célja, hogy a vizualitás minél tágabban értelmezett területéről szóljon mindenkihez, akit a dolog érdekel vagy érdekelhet. Egy kortárs képzőművészeti kiállítás épp úgy szóba kerülhet itt, mint egy utcai tüntetés, egy graffiti, egy weboldal vagy akár egy TV reklám. Az artblog alcíme kritika és vizualitás, mivel a vizuális jelenségek kapcsán nem az „érdek nélküli szépséget“ szándékozzuk bemutatni. >>

Erste Stiftung

Üzenőfal

  • IPARTERVES: @július18: Erre várom a női vákaszokat.... ( Őrüket, szörnyű - a magyar neonácik szellemi szövet... (2014.07.26. 16:31)
  • július18: ISIS orders all women and girls in Iraq city to undergo female genital mutilation: UN news.nation... (2014.07.24. 16:22)
  • július18: Vladimir Bukovsky www.youtube.com/watch?v=m41Tdl5mvdg (2014.07.22. 11:42)
  • muskovics gyula: FOLYAMATOS MÚLT – Kortárs reflexiók a szocializmus kulturális hagyatékára Időpont: 2014. május 28... (2014.05.22. 11:12)
  • muskovics gyula: AICA-2013: kiosztották a műkritikusok díjait Gerhes Gábor képzőművész, Székely Katalin kurátor, i... (2014.05.13. 09:29)
  • Üzenőfal

Kommentek

Címkék

2008 karácsony (18) akciónap (10) aktivizmus (72) alternativ kultúra (10) antikommunizmus (5) antropológia (3) archívum (9) artists run space (4) artworld (27) autonomia (6) avantgárd (8) balkan (4) baloldal (19) Bánkitó Fesztivál (9) bbs (3) bécs (11) berlin (29) berlin biennale (4) beszélgetések (4) biennáléművészet (3) blog (4) brüsszel (3) budapest (12) centrum/periféria (5) cenzúra (5) d.i.y (5) design (18) divat (18) documenta (3) dologiság (3) dorottya galéria (3) ellenkultúra (17) előadás (5) emlékmű (8) építészet (44) erdély miklós (3) erőszak (3) esztétika (3) észtország (5) fasizmus (8) feminista kritika (8) feminizmus (19) festészet (12) fesztivál (6) film (60) fkse (3) fkse galéria (6) fluxus (5) fogyasztáskritika (9) fogyasztáskultúra (7) fórum (3) fotó (46) gender (47) geopolitika (3) globalizáció (6) graffiti (12) gyűjtemény (6) háború (6) hangköltészet (4) házfoglalás (3) hely (3) holokauszt (3) identitás politika (12) impex (4) infrastruktúra (12) installáció (6) interjú (21) internet (11) intervenció (5) intézménykritika (20) intézményrendszer (3) iszlám (3) jog (3) katalizátor-díj 2010 (6) katalizátor-díj 2011 (6) katalizátor-díj 2012 (11) katalizátor-díj 2013 (9) katalizátor díj 2010 (14) katalizátor díj 2011 (9) kelet európa (9) kerekasztal (4) kiállítás (66) kmi dunaújváros (4) kollaboráció (9) kolonializmus (5) kommunizmus (5) konceptuális művészet (3) konferencia (13) könyv (36) koppenhága (3) környezet művészet (3) kortárs építészeti központ kék (3) kortárs képzőművészet (5) kortárs művészetelmélet (3) közösségi művészet (6) köztér (16) köztéri művészet (19) kritikai kultúra kutatás (9) kritikai művészet (34) kritikai pedagógia (5) krízis (3) kulturális emlékezet (7) kulturális globalizáció (3) kulturális politika (111) kultúraprivatizáció (4) kurátor (19) kurátor képzés (8) labor (8) látványtársadalom (3) liberalizmus (3) liget galéria (6) london (8) lumu (11) malmö (3) manifesta (3) marxizmus (5) második nyilvánosság (3) médiakritika (4) médiaművészet (3) menő állás (6) merlin színház (3) migráció (3) mke (10) mma (5) mng (5) modem debrecen (3) modernizmus (16) műcsarnok (29) műgyűjtés (18) multikulti (15) munka (13) művészeti kutatás (11) művészeti sajtó (4) művészettörténet (10) művészettörténet-írás (3) művészet veszélyes csillagzat alatt (7) művészképzés (4) művészszöveg (22) múzeum (12) nem-hely (3) neoavantgárd (28) neoliberalizmus (3) néprajzi múzeum (4) new york (45) nka (4) nyilvános/magán (4) nyilvánosság (9) nyilvános tér (4) ökopolitika (6) oktatás (3) önreflexió (7) önszerveződés (14) osa (4) ows (3) párizs (14) pedagógia (6) perfomansz (20) performansz (9) plakát (10) politika (6) politikai művészet (26) populáris kultúra (10) poszthumán (3) posztkolonializmus (15) posztkonceptualizmus (4) posztmarxizmus (4) poszt szocializmus (9) protest (5) pszichológia (3) public art (7) queer (12) rasszizmus (3) reklám (8) rendszerváltás (4) reprezentáció (5) részvételi művészet (3) roma (4) sirály (3) soap opera (5) spektákulum (5) stockholm (3) street art (11) szabadiskola (3) szakmai minimum (5) szakmapolitika (5) szentpétervár (4) szerzőség (4) színház (24) szobrászat (11) szponzoráció (4) tánc (3) társadalmilag elkötelezett művészet (4) társadalmi mozgalmak (4) társadalomkritika (89) technikai médiumok (3) technkultúra (4) térképészet (5) test (5) tokió (4) trafó (3) trafó galéria (14) tranzit.hu (45) tüntetés (12) tv (13) újmédia (15) újrajátszás (6) új média (16) urbanizmus (6) utópia (7) válság (5) város (15) városfejlesztés (29) velencei biennále (9) videó (36) vizuális kultúra (98) workshop (3) youtube (3) zágráb (3) címkefelhő >>

Szerzők

Alternative content

Get Adobe Flash player








A halpiaci Vénusz – esettanulmány a női test ábárzolására a kortárs reklámban

2012.09.14. 19:53 | blog | oltai kata

gender társadalomkritika szexizmus plakát vizuális kultúra feminista kritika

Mivel a blogolás műfaja kimondottan kedvez a rövid felütéseknek, a mai témámat egy, az egyik ismerősömtől, Szemerey Samutól kapott „ajándék” inspirálta. Évek óta gyűjtöm az itthon köztéren, illetve különböző médiákban megjelent szexista -soviniszta reklámokat, kimeríthetetlen műfajnak bizonyul. Míg a kétezres évek közepén igen aktívan harcolt több szervezet is a patriarchális viszonyokat konzerváló reklámok ellen, illetve a vizuális kultúra kritikai elemzése során többen nyúltak a témához érdemben (leginkább Tatai Erzsébet, illetve több tematikus konferencia dolgozta fel a jelenséget), addig mostanra a „túl vagyunk már ezen” legyintéssel találkozom legtöbbször, és úgy tűnik (tűnhet), hogy a nők szexuális objektumként való ábrázolására valóban immúnis lett társadalmunk.

OK_cikk3_kep8.jpgFotó: Szemerey Samu


Az elemzést inspiráló képet Szemerey Samu a szegedi piacon készítette, a köztéren látható, életnagyságnál nagyobb, teljes falat beborító halpiaci reklám. A hullámzó tenger partján mutatott teltidomú, meztelen, fiatal nő, aki melleit és ágyékát egy harcsával, egy ponttyal és némi hínárral takarja. A képkivágás térdben elvágja a modellt, a lényegtelennek ítélt résszel nem is untatja nézőjét: hiszen a genitáliák és a tekintet megőrzése a cél, a pornóesztétika szabályaihoz igazodva. Ugyanakkor helyet kell hagynia a szlogennek: „... én már megfogtam Neked..” egyetlen pillanatra sem bizonytalanítja el nézőjét,- és megszólítani kívánt vásárlóját -, a hal kifogása és a férfi nemi szerv megmarkolása közé egyenlőségjel kerül, nem utolsó sorban kiszolgálva ezzel azt az ordas toposzt, mely a női test szemlélése, fogyasztása és fogyaszthatósága és a kvázi táplálkozás, fogyasztás-ürítés közé von párhuzamot. Ugyan nem vöröshúsról van szó, mely a valódi férfinak kijár, de a szóvicc kedvéért ez a szlogen is beteljesíti a „mosolyogva összekacsintás” gesztusát.

A kép, – a megannyi megközelítési szempont közül -, azért is érdemes az elemzésre, mert egy művészettörténeti archetípushoz nyúl vissza a meztelen női test ábrázolását illetően, ti. Sandro Botticelli Vénusz születése (1486) c. festményén megjelenő istennő megjelenítéséhez. A nőalak összekapcsolása az óceánnal, a vízi természettel és élővilággal a nyugati tradícióban hosszú és tartalmas múltra tekint vissza, működésbe hozza azt az asszociációs mezőt, mely a nőt, a szirénekhez, sellőkhöz, félig ember – félig állat (fantázia)lényekhez kapcsolja és ezzel egészen explicit módon szexuálisan passzív, tárgyként szemlélt és kezelt entitásként mutatja. John Berger megkülönböztetése a meztelen női test és az akt között, termékeny a vizsgált kép szempontjából is: míg a meztelen test megmutatja magát, addig az akt a szemlélésnek kitett, tárgyiasított női test csupán. A női aktok a férfi tekintet számára vannak tételezve, vizsgálat és élvezetnyújtás céljából. Számos esetben egyenesen kinéznek a képből, az őket szemlélőre – úgy ahogyan azt Vénusz is teszi -, természetesen nem kokettáló módon, csupán a heteroszexuális férfitermészet örömére: csendesen, megadóan, felkínálkozóan.

A frontálisan mutatott, ruhátlan női akt abban az esetben szolgálja ki „megfelelően” a férfitekintetet, ha mellei és ágyékának V formája csupán sejtetve, érzékeltetve vannak, semmiképpen sem természeti valójukban megmutatva, amivel akár a groteszk test lealacsonyító és fantáziagyilkos szerepébe sodródna. A szegedi halárus reklámja tökéletesen teljesíti a feladatot, a fiatal női test nem félelmetes, uralkodó, aktív asszonyt mutat, hanem egy sminktelen, így a természetsségét, szűziességét bizonyító lányt, akinek azért nőies, kerekded idomai kiszolgálják a vouyeur falási szándékát. Dorothy Dinnerstein elemzése, mely a nyugati tradícióban megannyi formában továbbélő és burjánzó esetét járja körül a nők és a sellők (és egyéb vízilények) azonosításának, azt az életben tartott bináris oppozíciót járja körül, mely a nőt a természettel, így a statikus, formálható és formálandó, tiszta, ártatlan, aszexuális és szeplőtelen attribútumaival, a férfit pedig a kultúrával kapcsolja össze.


A női test regularizálása és felhasználása a legprimitívebb és legerőszakosabb módon a mai napig jelen van a kortárs reklámkultúrában. Csak látszólag szűntek meg az olyan túlkapások, mint a Zalabaromfi „felparcellázott” nőt ábrázoló reklámja, az Invitel SM pornográfiát leképző hirdetése vagy a Burger King sorozatos csirkehús versus női test akciói, a helyzet valójában az, hogy ugyanolyan intenzitással és hangnemben jelennek meg a női testet tárgyiasító reklámok, melyek csont nélkül csúsznak át a közízlés és az ellenőrző szervek gyűrűin. Nincs szűrés, nincs korlátozás, nincs normaváltás.

OK_cikk3_kep9.jpg
OK_cikk3_kep1.jpg
OK_cikk3_kep6.jpg
OK_cikk3_kep11.jpg

OK_cikk3_kep4.jpg
OK_cikk3_kep2.jpg
OK_cikk3_kep3.jpg
OK_cikk3_kep5.jpg
OK_cikk3_kep7.jpg

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://tranzit.blog.hu/api/trackback/id/tr24777628

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

iparterves 2012.09.16. 11:00:08

@Süvecz Emese: A férfiak azért nincsenek kizárva, ugye?

Amennyire tudom, a gyerek fogantatásához - legyen az egy vagy öt - még van valami közük.

iparterves 2012.09.17. 08:26:39

Mint látom, voltak kint férfiak és férfiakat védő táblák is.

 

TRANZIT HUNGARY EGYESÜLET © 2007-2011